1 דקות קריאה
27 Sep
27Sep

שמתם לב כי בתקופת החגים יש יותר קושי נפשי?

 
החגים מסמלים אושר, חידוש, שמחה וכן, גם את הביחד. לחלקנו זה אכן תקופה מרגשת וכייפית בקרבת המשפחה. ואילו, לחלקנו זו התקופה הכי קשה להתמודדות עם השדים הפנימיים שלנו. 

החגים מוציאים מאיתנו מגוון רחב של רגשות ומחשבות. לא מעט מוצאים את עצמם בשגרה מוכרת של משפחה, אוכל ושיחות. ואילו, חלקנו מוצאים את עצמנו לבד.


לחיות עם הלבד על בסיס יום-יומי מהווה קושי בפני עצמו אך בתקופת החגים הקושי רק גדל וזאת מהסיבה כי ההסחות דעת הרגילות שלנו לא שם ואנו נאלצים לתת דגש לעצמנו.


לרובנו יש שגרה מוכרת ורגילה. כבני אדם אנו אוהבים לדעת ולהיות בשליטה. מבחינתנו, שגרה מהווה ביטחון להמשכיות המחר. כשאנו נמצאים בשגרה יש לנו אשלייה של נצח. השגרה נותנת לנו את האזור נוחות בו אנו מרגישים כי אין לאן למהר ואין מה לדחוק בעצמנו להתקדם. השגרה שלנו תמיד שם כדי לאפשר לנו להמשיך להסתובב על גלגל החיים תוך כדי אפס מאמץ.
לעומת זאת, בחגים אנו נאלצים להתמודד עם שינויים בשגרה שלנו וזה עלול להציף בנו רגשות, מחשבות ותחושות שלרוב אנו דוחקים הצידה כדי לא להתמודד עימם. לרוב זה מצליח לנו תוך כדי שאנו מוסחים ע"י החיים.
לכל אחד מאיתנו יש את ה"פיקס" המוכר כדי להתמודד עם המצבים הללו בחיים.
החגים מהווים אתגר בשל השינוי בשגרה ומעט היכולות להסיח את עצמנו.
לא מעט פעמים אנו מוצאים את עצמנו מנסים ליצור קשר עם אנשים קרובים או חברים כדי לא להתקע בבית ולשקוע בכל המצב הנפשי שלנו  אך לצערנו, אנו נתקלים במצבים בהם הצד השני עסוק ולא יכול להיות שם עבורנו.
כמו כן, מקומות שלרוב הלכנו אליהם כדי להתנתק מהמצב הנפשי כרגע סגורים ולא מאפשרים גישה.
המציאות של החג מאלצת אותנו להיות יותר בחיק הבית ולחלקנו זה לא מקום נוח, נעים ובעל זכרונות טובים.

החגים אמורים להיות התקופה הכי קרובה, נעימה ואוהבת עם האנשים שאנו אוהבים אך עם הזמן אנו רואים כי הרגשות השולטים בתקופה זו הינם תחושת בדידות,מועקה, קושי, דיכאון ואפילו לבד.

תחושת בדידות ולבד הינם מושגים מאוד מוכרים ופופלרים בחיינו. יש אפילו האמורים כי הבדידות הינה סוג של מגפה השולטת בעולם ומפילה לא מעט אנשים.
לכן, חשוב להבין כי בדרגה מסוימת כולנו עלולים לחוות תחושות של בדידות ולבד. עם זאת, חשוב לשים לב לבדידות מתמשכת וללא יכולת פורקן מהסיבה כי הינה עלולה להשפיע עלינו לטווח הארוך ולפגוע באורך חיינו.

יש לשים לב לשוני בין בדידות לבין המושג "לבד". בדידות ולבד הינם מושגים שונים במהותם. אנו עלולים להימצא בסביבת אנשים ועדיין להרגיש בדידות וזאת מהסיבה כי איננו מצליחים להרגיש חיבור עמוק ואמיתי עימם. עם זאת, לבד הינו מושג בעל יכולת פיזית ונפשית. "לבד" מבחינה פיזית מגדיר אותנו כבעלי רצון למרחב פיזי מהאנשים סביבנו. "לבד" נפשי מגדיר אותנו כבעלי רצון למרחב נפשי מהאנשים והסביבה המוכרת.

להיות לבד או לצרוך להיות לבד פיזית או נפשית עלולים להוות קושי בחיינו אך עם כלים פרגמטים ניתן להוסיף היבטים נוספים לתחום ולהרגיש הקלה.

 אז איפה באמת הקושי?
הקושי הינו בבדידות מכיוון שלרוב הבדידות איננה מגיעה לבד אלא מלווה בתחושת מועקה, קושי נפשי, כבדות, דיכאון, חוסר חשק ואפילו רצון להתבודד.

החג מלמד אותנו כי זו תקופה של "ביחד" ואף שם דגש על הצורך להיות עם אנשים, משפחה ולתת מקום לאהבה בחיינו.
הפנטזיה הזו של החג גורמת להיווצרות רווח בין המציאות למימוש הפנטזיה.

לא מעט אנשים יווכחו למציאות שונה שנות אור מהפנטזיה של החג.
אולי לא הצלחתם לאסוף את המשפחה יחדיו והינכם נאלצים לבלות את החג לבד או בחברה מאוד מצומצמת ועל כן, יש תחושת אכזבה ועצב.
אולי זה התור של הבן שלכם להתארח אצל המשפחה של אישתו ולכן אתם תוהים מה הטעם בכלל לעשות את החג רק עבור עצמכם?
ואולי,אין לכם אמצעים לחגוג את החג ועובדה זו מציפה נושאים כאובים.
יש המון "למה" וסיבות לתת לעצמנו להרגיש רע.

האם כדאי להאמין לסיבות הללו?

לא! חד משמעית לא .
גם אם מצאתם את עצמכם לבד החג וגם אם הרגשתם את הצורך להיות לבד ולא ללכת לארוחה משפחית- זה בסדר!
חשוב לקבל את המציאות כפי שהיא מבלי לנסות לעוות אותה לפנטזיה המושלמת של החג ומה אמור להיות ומה אני אמור להרגיש ובכלל לחשוב .: "למה הכל דפוק אצלי בחיים.?"

החג עלול להיות אתגר עבורנו אך יש לא מעט דרכים וכלים להתמודד עם הרגשות, מחשבות ותחושות המתלוות עימו.

אני מזמינה לא לסחוב את התחושות, רגשות ומחשבות הללו לבד.
אני כאן עבורכם תמיד.מוזמנים כבר עכשיו ליצור קשר ישיר על מנת לדבר ולפרוק את אשר על ליבכם.

תנו לעצמכם את התקווה ליום חדש.




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.